In 1830, na de opening van het Kanaal door Voorne, werd aan de Oostzijde van de kanaalingang een extra bastion gebouwd voor de verdediging van het kanaal en de Hellevoetse vesting. Na decennia van militair gebruik, onderging dit bastion aan het begin van de vorige eeuw een opmerkelijke transformatie tot een nieuw tramstation. Uiteindelijk evolueerde het zelfs verder tot een moderne woonwijk, de Tram- Veerhaven, die tegenwoordig het kloppend hart vormt van Hellevoetsluis.
De Tram- Veerhaven diende vroeger als cruciaal verbindingspunt tussen tramverkeer naar Rotterdam en de bootdienst naar Goeree-Overflakkee. Echter, in de jaren zestig verdween de tramlijn naar Rotterdam en na de voltooiing van de Haringvlietdam en -sluizen in 1970, werd ook de bootverbinding met Goeree-Overflakkee stopgezet. Deze veranderingen leidden tot het verdwijnen van de oude tramrails, stationsgebouwen en andere historische kenmerken die ooit het gebied sierden.
Sinds de jaren zeventig heeft de voormalige tramhaven een ware gedaanteverandering ondergaan. Van industriële en transportinfrastructuur transformeerde het gebied naar een modern stadsdeel met bedrijven en hoogwaardige woningbouw. De oevers van de Koopvaardijhaven en delen van de Tram- Veerhaven zijn nu bedekt met eigentijdse residentiële gebouwen. Dit zorgvuldig geplande herontwikkelingsproject heeft het gebied nieuw leven ingeblazen en een bloeiende gemeenschap doen ontstaan.
De historische foto, genomen aan het einde van de jaren zestig, laat ons een glimp opvangen van de rijke geschiedenis van deze locatie. Het toont het sluizencomplex van het Kanaal door Voorne, het voormalige bastion met karakteristieke houten gebouwen, het stationsgebouw van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij en de veerboot ms Haringvliet. Deze beelden herinneren ons aan de evolutie van dit gebied en de veerkracht van Hellevoetsluis om zich keer op keer opnieuw uit te vinden.